Monitoring cen produktów

Czy wyznaczanie cen jest ważne?

Wyznaczenie cen produktów i usług to wyzwanie, które czeka każdego, kto zakłada swój biznes. Jest to jedno z najważniejszych wyzwań, ponieważ od tego zależy, jak finalnie będą kształtowały się ceny w firmie, a to zdecyduje, ile Klientów przyciągniemy. Jak to zrobić? Jest na to wiele metod i każdy właściciel firmy powinien się z nimi zapoznać, aby wybrać odpowiednią dla siebie. Nie można w tym przypadku dopuścić do pomyłek lub zrobienia tego na szybko, ponieważ to jakie ceny ustalimy, będzie miało bardzo duży wpływ na naszą firmę.

Kiedy dokonać wyznaczania cen?

Warto jest przemyśleć to już na samym starcie prowadzenia biznesu, ponieważ wymaga to poświęcenia dużej ilości czasu oraz analizy wielu aspektów. Nie ma standardu, który określiłby jasno, kiedy należy to zrobić. Warto jest mieć jednak na uwadze, że nie wystarczy wyznaczyć ceny tylko raz. Ważne jest, aby kwestię cen, jakie oferujemy naszym Klientom, analizować cały czas bowiem rynek się zmienia na okrągło i konkurencja może nas zaskoczyć korzystniejszą ofertą. Metody można śmiało zmieniać w czasie prowadzenia biznesu. Jeśli zostanie zauważone, że metoda, którą wybraliśmy na początku, jednak się nie sprawdza, warto jest skorzystać z innej.

Najpopularniejsze metody wyznaczania cen produktów i usług

Koszt wykonania usługi/produktu

To zdecydowanie najpopularniejsza i najczęściej wybierana metoda do wyznaczenia cen. Ta metoda polega na wyliczeniu, ile kosztuje wykonanie produktu lub usługi i dodanie do wyniku własnej marży. Jest to bardzo prosta metoda, ponieważ nie trzeba dokładnie analizować rynku i cen konkurencji co oszczędza czas. Minus jednak jest taki, że nie zawsze cena, jaka zostanie ustalona, będzie atrakcyjna dla przyszłego potencjalnego Klienta.

Ceny konkurencji

To jaką cenę ma konkurencja, jest bardzo ważnym wyznacznikiem dla właściciela firmy. W zależności od branży, podczas tej metody można swoje ceny zrównać z konkurencją lub je obniżyć alby oferta cenowa stała się atrakcyjniejsza dla potencjalnego Klienta. Ryzyko jest takie, że gdy wiele firm z jednej branży korzysta z tej metody, łatwo jest o wojnę cenową, w wyniku czego cena nie jest adekwatna do kosztów, jakie należy ponieść, aby produkt lub usługę Klientowi dostarczyć.

Metoda zysku

Gdy firma ma założony z góry zysk, jaki chce osiągnąć, produkty lub usługi są na takim poziomie, aby przy prognozowanej ilości sprzedaży osiągnąć dokładnie taki zysk. Metoda ta sprawdza się w momencie, gdy wychodzimy do Klienta z rzadką usługą lub produktem niespotykanym, w tym przypadku nie musimy obawiać się konkurencji. W przeciwnym przypadku, gdy oferowane są produkty popularne, jest to bardzo ryzykowna metoda, ponieważ ceny przy takim założeniu nie zawsze będą konkurencyjne.

Metoda cen obowiązujących

Jest to metoda, która zdecydowanie sprawdza się w ściśle określonych branżach. Zdecydowanie można z niej skorzystać w momencie, gdy świadczymy usługi bardzo popularne, szczególnie takie gdzie cena opiera się na abonamencie. Nie ma tu możliwości za bardzo wybicia się z ceną dużo atrakcyjniejszą niż u konkurencji. Przy tej metodzie ceny naszych usług lub produktów jest taka sama jak ceny innych firm z branży.

Źródło informacji: https://dealavo.com/pl/

Leave a Reply